Tankemosaik’s Blog

Högt och lågt, hit och dit…

Halvt medvetslös men benen i behåll…

with one comment

Efter tolv timmar flygresa klev vi ut i ett rätt så tomt Changi kl 05.15 i morse. 6 timmars tidsförskjutning framåt på de här tolv timmarna gör ju inte att hjärnan är mer i form än vanligt, snarare tvärt om.

Efter att ha gått genom den tomma flygplatsen och immigrationskontrollen så fick vi våra väskor (!) trots det snabba bytet på Kastrup. Ibland funkar det riktigt, riktigt bra. Taxi till hotellet där vi var framme kl 06.00 och tiden för check-in är 14.00. Som tur var behövde vi bara vänta i 30 minuter innan vi fick ett rum, höll på somna i lobbyn, kanske var det det som gjorde att vi fick det tidigare än de sa när vi kom…

Sov 5 timmar sedan lyckades vi ragla upp, duscha och ge oss ut i Singapore. På vägen till MRT-stationen (snabbtåget) såg vi en hel del vackra hus.

Det ska vara 3 kilometer mellan hotellet och MRT-stationen men jag tror att vi gick i 7 km. Hade varit bra med en karta. Inne i Singapore gick vi till vårt favoritstället, Häagendaz och deras grönt-the-glass. Glassen och en dubbel Espresso – en njutning som bara går att få vi Orchard road i Singapore.

Så man kan lugnt säga att vi gått och gått och gått. Antagligen ca 1 och en halv till två mil. Först till MRT-stationen från hotellet, sedan inne i Singapore, på Orchard Road, i shoppingcentran, i tunnelbanegångar, sedan tillbaks till stationen där hotellet ligger och från stationen till hotellet. Nu känns det att jag har fötter, två stycken till och med. Men i morgon ska de ut och gå igen då vi ska ner till det nya området vid hamnen och Vivo City, ett ställe där bla Crocs har sin stora affär. Tur att halva väskan var tom när vi kom hit och för första gången som jag kan komma ihåg så vägde mitt bagae 11 kg när jag reste ut, fem kilo under min förra lägsta notering.

Vi känner en hund som heter Sims, en riktig teaterhund. Sims har spelat i två stora teaterföreställningar för hundar. Matte Elisabeth regisserar och Husse Jan läser berättelsen under tiden föreställningen äger rum. Hur som helst, heter man Sims så är det här man ska vara. Här finns en hel Aveny uppkallad efter honom, inte illa.

Singapore är en väldigt, väldigt ren stad och den känns också trygg att gå i. Många uppmaningar om hur man ska bete sig och vilka böter som gäller om man inte beter sig. En engelsman som klottrade i tunnelbanan dömdes till 5 piskrapp på vaderna och 6 månaders fängelse. Eftersom jag absolut inte gillar klottrigt klotter så tycker jag att det är lite krut i den bestraffningen.

Åker man tunnelbana finns det också käcka uppmaningar, t.ex. den här som beskriver hur man ska gå ut ur och in i tunnelbanetågen.

Tunnelbanevagnarna är extremt rena, välskötta och luftkonditionerade. Speciellt trevlig tycker jag att den öppna designen är. Man ser ända fram där föraren ska sitta (men flera är helautomatiserade och förarlösa) till slutet av vagnen, och det är låååångt mellan början och slutet.

Den ordentliga luftkonditioneringen är skön men det känns som att gå in i en frysbox när man kommer utifrån. Staden ligger nära ekvatorn och klimatet är varmt och fuktigt, men en rätt så skön varm fuktighet.

Åker du hit, missa inte den gröna-the-glassen!

Annonser

Written by tankemosaik

2010/07/28 den 17:09

Publicerat i semester

Tagged with , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

1. Härligt målande skildring:) Gissa om jag önskade att jag också var i Singapore! Lova ”låna” Sims skylten! Han måste ju ha den! Om några stållar från Sverige råkar ta med den…. Ha en underbar shoppingdag imorgon! Kramar i mängder

Busnasse

2010/07/28 at 22:27

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )